Ονομασία

Προσωρινοί διάδρομοι κίνησης πεζών

Στρατηγικοί Άξονες

  • Προώθηση μη-μηχανοκίνητων μετακινήσεων με συνθήκες υγείας και ασφάλειας
  • Προώθηση της ποιότητας ζωής με έμφαση στην ανάπτυξη της κινητικότητας και τη χρήση δημόσιων χώρων αναψυχής

Περιγραφή

Απόδοση χώρου που προηγουμένως χρησιμοποιούνταν για την κυκλοφορία ή τη στάθμευση μηχανοκίνητων οχημάτων, ώστε οι πεζοί να μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια και μεγαλύτερη άνεση διατηρώντας επαρκή φυσική απόσταση από τους άλλους

Κλίμακα εφαρμογής

Σε επίπεδο άξονα

Σκοπός

  • Ικανοποίηση αυξημένων αναγκών χρηστών που μείωσαν τη χρήση ΔΑΣ
  • Συνδυασμός μετακίνησης και φυσικής δραστηριότητας
  • Τήρηση μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης κατά τη μετακίνηση πεζή

Περιοχή εφαρμογής

  • Οδοί πολλαπλών λωρίδων κυκλοφορίας ή με επαρκές πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας όπου η ζήτηση για μετακίνηση πεζή είναι υψηλή
  • Οδοί που εξυπηρετούν συνδέσεις με προορισμούς όπως εμπορικές περιοχές,  περιοχές απασχόλησης, πάρκα, κ.α. και όπου τα υφιστάμενα πεζοδρόμια είναι στενά ή/και πολυσύχναστα
  • Κατά μήκος ή δίπλα σε βασικούς διαδρόμους ΔΑΣ όπου οι υπηρεσίες έχουν μειωμένη χωρητικότητα

Φάσεις εφαρμογής

  • Φάση Ι: Δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών με την μετατροπή μίας λωρίδας κυκλοφορίας ή μίας λωρίδας στάθμευσης σε λωρίδα κίνησης πεζών με την χρήση εμποδίων όπως κώνοι κυκλοφορίας, εύκαμπτοι στύλοι, πλαστικά εμπόδια, κ.α.
  • Φάση ΙΙ: Μονιμοποίηση προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών υπό όρους. Βασικά κριτήρια για την μετατροπή ενός προσωρινού διαδρόμου κίνησης πεζών σε μόνιμο, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί επέκταση του υφιστάμενου διαθέσιμου πεζοδρομίου, είναι η μεταβολή της ζήτησης για μετακίνηση πεζή πριν και μετά την εφαρμογή του μέτρου, οι επιπτώσεις στη μηχανοκίνητη κυκλοφορία κατά την επιστροφή στην κανονικότητα και η αποδοχή του μέτρου από το ευρύ κοινού. 

Δείκτες παρακολούθησης (KPIs)

  • Κ2: Διαθέσιμη επιφάνεια ανά πεζό κατά τις ώρες αιχμής στα πεζοδρόμια βασικών οδικών αξόνων
  • Κ11: Λόγος v/c σε οδικά τμήματα του βασικού οδικού δικτύου
  • Ψ1: Δείκτης σωματικής άσκησης

Οφέλη

  • Μείωσης της μετάδοσης και της εξάπλωσης της πανδημίας του COVID-19
  • Αύξηση επιπέδου φυσικής δραστηριότητας
  • Αύξηση ποσοστού της πεζής μετακίνησης
  • Βελτίωση ψυχικής υγείας

Καλές πρακτικές

Πολλές μεγάλες πόλεις παγκοσμίως (π.χ. Βερολίνο, Βιέννη, Φιλαδέλφεια, Βανκούβερ, Μπογκοτά και η Πόλη του Μεξικού) έχουν μετατρέψει προσωρινά ή μόνιμα τις λωρίδες κίνησης πεζών και ποδηλάτων.

Το Μιλάνο, Ιταλία δημιούργησε ένα σχέδιο για ολόκληρη την πόλη για την εφαρμογή νέων εγκαταστάσεων πεζών και ποδηλάτων σε 35 χιλιόμετρα δρόμων. Σε έναν διάδρομο 4,5 χιλιομέτρων πάνω από την πιο πολυσύχναστη γραμμή του μετρό, η πόλη χρησιμοποίησε χρώμα και διαγραμμίσεις για να διευρύνει τα πεζοδρόμια και να προσθέσει έναν προστατευόμενο από τη στάθμευση ποδηλατόδρομο. Οι προσωρινές λωρίδες κίνησης πεζών, επιτρέπουν στους πεζούς να περπατούν με ασφάλεια στους πιο πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους και να τηρούν τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης από εκείνους που μπορεί να σχηματίζουν ουρές έξω από τα καταστήματα.

Άλλες πόλεις στοχεύουν στη δημιουργία δικτύων ποδηλασίας έκτακτης ανάγκης και υποδομών για πεζούς σε επίπεδο πόλης ή περιφέρειας, τα οποία διευκολύνουν το περπάτημα και την ποδηλασία λόγω και της μειωμένη χρήση των ΔΑΣ. Μεταξύ αυτών είναι το Oκλαντ, η Βαρκελώνη, η Μπογκοτά, η περιοχή Île-de-France στην Γαλλία, η Λίμα, η Νέα Υόρκη και η Ρώμη.

Στο Παρίσι, οι μακροχρόνιες προσπάθειες για την επέκταση των πεζόδρομων και τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου -συμπεριλαμβανομένης της πεζοδρόμησης της προκυμαίας του Σηκουάνα- επιταχύνθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το Όκλαντ, Νέα Ζηλανδία δημιούργησε προσωρινούς πεζόδρομους ως προσωρινά μέτρα για να παρέχει τη δυνατότητα προσαρμογής του διαθέσιμου χώρου στην οδό ώστε να αντικατοπτρίζει τη χρήση τους από τους κατοίκους του Όκλαντ κατά τη διάρκεια διαφορετικών επιπέδων απαγόρευσης κυκλοφορίας. Η στάθμευση στη μία πλευρά της οδούς έχει καταργηθεί για να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος για τους πεζούς. 

Η πολιτεία της Βικτώρια, Αυστραλία δημιούργησε προσωρινούς πεζόδρομους μετατρέποντας χώρο παρά την οδό και αναδιανέμοντάς τον στους πεζούς. Η πόλη εστιάζει στη δημιουργία προσωρινών λωρίδων για πεζούς σε περιοχές με υψηλή δραστηριότητα πεζών.

Σχετικοί δείκτες

Υψηλή συσχέτιση:
K2: Διαθέσιμη επιφάνεια ανά πεζό κατά τις ώρες αιχμής στα πεζοδρόμια βασικών οδικών αξόνων
K11: Λόγος v/c σε οδικά τμήματα του βασικού οδικού δικτύου
Ψ1: Δείκτης σωματικής άσκησης

Μέτρια συσχέτιση:
Κ1: Στάθμη εξυπηρέτησης πεζών σε σημεία στενώσεων
Κ: Μέση απόσταση βαδίσματος από τον κοντινότερο εν λειτουργία χώρο αθλητισμού
Κ6: Μέση απόσταση βαδίσματος από τον κοντινότερο εν λειτουργία δημόσιο χώρο κοινωνικού χαρακτήρα
Κ7: Μέση απόσταση βαδίσματος από τον κοντινότερο χώρο παραλαβής / παράδοσης δεμάτων
Κ10: Λόγος συσσώρευσης προς προσφορά στάθμευσης στην κεντρική περιοχή
Ψ2: Δείκτης μοναξιάς και κοινωνικής υποστήριξης
Ψ6: Χρόνος για δραστηριότητες εκτός σπιτιού για γονείς-παιδιά

Χαμηλή συσχέτιση:
Κ9: Επίπεδο υπερβάσεων των επιτρεπτών ορίων ταχύτητας
Ψ3: Δείκτης δεξιοτήτων ρύθμισης συναισθημάτων & ανοχής στη δυσφορία
Ψ7: Δείκτης ποιότητας ζωής & ισορροπίας σε δουλειά και προσωπική ζωή
Ψ8: Δείκτης εχθρότητας & σχέσεων μέσα στην οικογένεια